Pergament

cropped-big4-serbian-metal-festival.jpg
pergament heavy metal

Biografija

       U samom sumraku, na granici totalne dehibernacije, nadjoh se baš na mestu koje označava krug. Nije čak bilo ni pitanja, jer odgovora nema. Postoji samo jedan put i svi putevi vode tamo. Još dok sam čekao, shvatih da stojim u mestu i gde god da krenem, uvek ću stojati na istom mestu. Zato i krenuh, napred, iza, gore, dole – potpuno je svejedno, svi putevi vode u povratak…..

pergament big4
Play Video

…… ……Uvek je bilo isto – i tada 1986. kada je Pergament osnovan, što u Somboru, što u Novom Sadu, što u Subotici, što u Apatinu. Okupili smo se sa raznih strana, ne zato što nije bilo dovoljno dobrih muzičara u jednom od pobrojanih mesta, već zato što smo mi bili spremni za povratak. Ne kažem da drugi nisu, ali kažem da mi jesmo bili…i sada smo.

I postava

Mihajlo Farkaš  – Taker: bubnjevi
Stevan Zahorjević – Baba Cajkovski: gitara
Stanko Indjić: vokal
Stevan Šerban – Dabar: bas gitara
Robert Djarmati: gitara

Oni su krenuli u povratak, prvi……  Taker i BC su imali neke probe u čuvenom „Reonu“ u Somboru i svake sledeće probe dolazilo je sve više ljudi. Izgledalo je da im se dopada, a ovi ludaci su svirali nešto potpuno drugačije, možda čak i uvrnuto za to doba. Ne znam kako to da nazovem, ne znam ni kako bih to sada nazvao, ali bilo je sasvim drugačije. I nakon čuvene Takerove rečenice: „ Ajde da pičimo ovu metalčugu ko budalčine“ – rešismo da oformimo bend, baš u takvom duhu – budalčine u Takerovom slengu bi se moglo prevesti kao „posvećeni bez rezerve“. To je bio takav tok – „flow“. Nema tu šta da se objašnjava, ali ovo mesto traži neku vrstu objašnjenja, pa smo ga dužni dati.

Simo Rebić
Simo Rebić

-----------------------------

Čovek koji je imao hrabrosti da u Jugoslaviju uvede novi muzički pravac.

Vruća Linija

P E R G A M E N T

Vruća Linija

Nadolazeći dogadjaji

AKC FUZZ Niš

pergament crveni logo

datum:

12. April 2024.

Start Time

21:00

bend domaćin

Revolution

Dom omladine Beograda

datum:

20. April 2024.

Start Time

19:30

FEST Zemun

datum:

17. SEPTEMBAR 2024.

Start Time

21:00

...... i nastavak sledi

II POSTAVA

Mihajlo Farkaš – Taker: bubnjevi
Stevan Zahorjević – Baba Cajkovski: gitara
Branko Badžić – Šlog: vokal
Stevan Šerban – Dabar: bas gitara
Robert Đarmati: gitara

Pesme su bile kreirane, probe su bile po svim mestima iz kojih dolazimo, s tim da smo dobili još jedno „sedište“ – Odžaci. U Odžacima smo upoznali čoveka koji je bio spreman na jedan drugi način da bude deo povratka – Simo Rebić. Čovek koji se bar isto toliko razlikovao u odnosu na svoju okolinu, koliko se Pergament razlikovao u svom muzičkom izrazu u odnosu na postojeće šablone muzičkih izraza, a istovremeno i dovoljno odvaljena budalčina da zakorači tamo gde druge ni batinom ne bi naterali. U svakom slučaju, za sve nas to je bio izazov za koji vredi dati i ono što nemaš. Naravno, ni jedna postojeća muzička kuća nije htela da bude izdavač tada, takvom bendu. Da li se Pergament nije uklapao u neke komercijalne, političke ili socijalne potrebe i vizije tadašnjih odlikaša i generala, ili je sve deo slučajnosti, potpuno me ne zanima. Čak i da me zanima, zašto bi me zanimalo, jer slučajnosti ne postoje.

Tako je Simo Rebić sa svojim sokolima, koje je ponekad zaključavao u prostoriju za probu sve dok nisu valjano uvežbali songove, a ponekad bogme i ispalio suzavac ako sokoli nisu bili dovoljno vredni, izgurao put do realizacije prvog velikog cilja – ploča (i to prava) „Vruća Linija“. Kada ne postoji izdavač koji bi vam izdao materijal – šta jedino preostaje da uradite? Napravite sopstvenu izdavačku kuću. Samo da potsetim, to nije bilo kao danas, par crvenih i predaš papire agenciji i oni ti daju ćage za nedelju-dve. To je bila velika rabota tada i Simo je žestoko orao da bi Pergament ugledao svetlost dana – i nije dao da mu se gazi oranje! Jedan od retkih… Prilika da jeftino i bezrazložno svi mogu da gazduju izgleda lepo, čak divno – ali ima to i svoju drugu stranu. Svi bi hteli jel, a i ja bih hteo, ali da li svi možemo? Ko će da radi ako svi gazduju. Po prirodi stvari, gazduje onaj ko se najviše naradio, jer ima najviše iskustva i zato može dobro i uspešno druge da organizuju da dohodovno rade. Al avaj, gazdovati počeše neradnici, jer tako mogu da ne rade, a da uzimaju, ne shvatajući da je tu kratak fitilj –  a i što bi, može im se, dok im daju…vinogradari.

Redjali su se koncerti po tadašnjoj Jugoslaviji….Sarajevo, Zagreb, Beograd, Novi Sad, Subotica….bogme bila tu i Pešta a i Beč u najavi, već dogovoren. Bili se mi i slikali tamo, u tom Beču, čuvena Arena! Baš sve profi, da najavimo svoj povratak u Beč. I tada krenuše ovi dronovi u raznim oblicima i vidovima….. Hteli smo na to da skrenemo pažnju ljudima i zato je drugi poduhvat bio kraćeg formata sa samo jednom novom numerom: „Gospodin Rat“. Taj poduhvat smo nazvali „Mr. War“ i tu je bend zbog pomenutih okolnosti bio prinudjen na prinove, naravno dobrodošle i isto tako spremne za povratak.

Mr: War

Šlog je doneo novinu, tekstovi su bili na engleskom. Zapravo „Mr War“ je morao da se završi po kratkom postupku, jer stara dobra kučka Jugoslavija, je dobrano pucala po svim šavovima a bend je imao nameru da ukaže da stvari ako se nastave kako su krenule, neće biti dobre, bar ne dobre za obične ljude. Nismo mi umislili da možemo menjati već dobro osmišljen razarajući tok koji je već bio u svojoj eskalirajućoj fazi, ali nas je ispunjavala ideja o onoj obavezi umetnika da napravi makar napor u svome domenu kako bi ukazao na ono što u društvu nije dobro, i tako je nastao poslednji veliki jugoslovenski koncert i eto baš ga je Pergament organizovao.

U tom periodu bilo je najviše koncerata. Verovatno jedan od najupečatljivijih je svakako nastup na „Dunavskim Večerima“ u Bačkoj Palanci. Koncertne aktivnosti su bile rasporedjene u tri večeri i svako veče je postojao bend – „zvezde večeri“. Prvo i drugo veče pripalo je Galiji i Ribljoj Čorbi, a treće Pergamentu. Ne znam kako je bilo na ove druge dve večeri, ali kada je svirao Pergament, prodato je preko 20.000 ulaznica. Bila je nesaglediva količina naroda ispred bine. U jednom trenutku nastalo je veliko komešanje u publici. Došlo je do verbalnog sukoba dve velike grupe ljudi i basista benda – Dabar, je prišao mikrofonu. Obratio se publici i nedvosmisleno podržao jednu od dve dotične grupe, koja je zastupala izvestan stav koji je bio u duhu istine i slobode. Pomenuo je i neke nemile scene koje smo imali prethodne večeri u jednom klubu u Novom Sadu. Raja je u ogromnoj većini podržala ovaj verbalni nastup i svoju naklonost bendu pokazala nedvosmislenom podrškom. Nastalo je grotlo. Bend je počeo da svira svoju autorsku numeru: „Vruća Linija“… bina se tresla, raja u delirijumu. Bio je to onaj od retkih dogadjaja u životu kada doživiš da su hiljade ljudi jedno. To zovemo POVRATAK , kako kaže ovaj Sawarabi Gothic
Da li zbog nepripremljenosti bine na reaktivnost tolike količine ljudi, da li zbog opšte bezbednosti, naš menadžer, Simo Rebić i naš veliki prijatelj benda Aca Pražić (inače tada organizatori ovih koncerata) počeli su iz backstage-a da viču: „Bluz…Bluz…Bluz“ –  sa jasnom naznakom da će se bina raspasti ako nastavimo sa ovim „povratkom“ u obliku „Vruće Linije“. I pogledavši se medjusobno, samo zato što su to od nas tražili ljudi u koje smo uvek imali beskrajno poverenje, počeli smo sa jednom od poznatih bluz numera „Led Zeppelina“. Srećom ili nesrećom (to nikada nećemo saznati), sve je utihnulo. Bluz je efikasno ugušio egzaltaciju većine prisutnih. Mi koji smo bili na bini, bili smo kao bokseri u nogdaunu… a sami smo ga sebi napravili. Ko zna?

0:00 / 0:00
Kolovrat

beta verzija

Mala Ti Si Vatra
0:00 / 0:00
Da Nestanu Laži

Blog

Najnovije vesti

Emil Štrboja
  • All Posts
  • Uncategorized

Ostalo je još... do najvećeg Heavy Metal spektakla | Big4

Verovatno je po značaju daleko važniji koncert koji je Pergament imao kao predgrupa velikom Alice Cooper-u, u velikoj hali Sajmišta u Beogradu 21. jula 1990. Bio je to svakako nesvakidašan dogadjaj za bend, pre svega zato što smo na delu mogli videti kakva je to mašinerija, ne mislim tu samo na Alice Cooper-a, već na svu organizaciju koja prati jedan ovakav dogadjaj, na žalost ne i domaći deo organizacije zbog čijih propusta je koncert u toku dana bio nekoliko puta otkazivan i samim čudom se na kraju ipak održao. Dovoljan će biti samo jedan detalj koji će ukazati na brutalno preciznu organizaciju ljudi koji se bave tamo u belom svetu ovim poslom – na putu ka bini pred nastup, zaustavio nas je tour manager i pitao: „Gde ćete momci?“ Neko je odgovorio: „Pa imamo sada nastup“. „Ok, vaš nastup je u 20:00, a sada je 19:56, morate sačekati“….. Komentar nepotreban.

Naravno da je iz tog perioda svakako interesantan momenat učešće benda u filmu Želimira Žilnika – „Crno i Belo“. Film je imao stravičnu poruku, brutalnu i jasnu, baš kao i „Mr War“.

Iz raznih razloga, koje i kada bi ih se sada setili, bili bi nebitni – bend je prestao da funkcioniše. Prošlo je par godina i počeo se nazirati novi POVRATAK.Taker nije bio spreman za novi povratak, ali Pergament verovatno ne bi bio Pergament da nema bar jednog člana iz Sombora. U novu postavu pridružio se Robert Sič, sigurno jedan od najboljih bas gitarista sa ovih prostora ikad.

Ova postava sigurno nije imala toliko koncerata kao prethodne, ali je imala nepokolebljiv duh da uradi velike stvari. Mesecima su živeli zajedno, radili zajedno i naravno probali zajedno. Pravili su potpuno nove i uvrnute aranžmane, medju upućenim poznate pod nazivom „Brain Brake“. Edi je bio sjajan mladi bubnjar iz Beograda…i sada je (doduše ne više baš toliko mlad). Bilo je dovoljno samo jedanput da čuje bilo koji novi song od Slayera i mogao je odsvirati već sledećeg trena. Mnogima su bile potrebne desetine proba za tako nešto. Za Siča je sve rečeno, a Moča je bio veliki pevački talenat. Mnogo smo radili da bi njegove sjajne izvodjačke sposobnosti uskladili potrebama benda. Nastali su moćni songovi, sa vrlo kompleksnim aranžmanima. Imali smo utisak tada da možemo stati sa bilo kojim velikanima HM iz sveta toga doba i  najmanje ravnopravno se nositi sa njima. Bili smo stvarno spremni za najveće domete. Na žalost, (tada još YU, al pri kraju) Jugoslavija je bila sve manja, a izlazak iz nje sve teži. Autorski bend je mogao da napravi 3-4 koncerta godišnje i to je premalo za minimum opstanka, a niko iz benda nije hteo, i to je valjano, da prostituiše svoje muzičke sposobnosti. Neka nam ne zamere kolege, jer je razumljivo da ako si rešio da živiš od muzike (na ovim prostorima), moraš se uglavnom baviti smećem. Mi smo odabrali drugi put – i opet svi na svoju stranu.

„Brain Brake“ je ostala veza izmedju prethodne i naredne postave…i naravno opet Sombor.
Konan Dogman Varvarin, kao jedan od najtalentovanijih učenika velikog Takera, tada već na žalost pokojnog, bio je spreman da nasledi svoga učitelja i preuzeo je bubnjarsku palicu u Pergamentu. Zoki je uvek bio tu. Kada je Pergament bio u hibernaciji, nalazio je svoj mir družeći se sa pčelama, a bogme već godinama uspešno trenira decu stoni tenis, iz svog Bačkog Brestovca i pravi od njih male, pa i velike šampione. Bilo je malo problema oko nalaženja pevača, ali imali smo tu čast da bar na kratko saradjujemo sa sjajnim Lotketom.

...... i nastavak sledi

III POSTAVA

Stevan Zahorjević – Baba Cajkovski: gitara
Zoran Tiragić: gitara
Vladan Čohadžić – Edi: bubnjevi
Momčilo Grujičić – Moča: vokal
Robert Sič: bas gitara



IV POSTAVA

Zoran Lalović – Lotke: vokal
Stevan Zahorjević – Baba Cajkovski: gitara
Zoran Tiragić: gitara
Davor Demonja – Konan Dogman Varvarin: bubnjevi
Dejan Radovanov – Deda: bas gitara

2024-03-02_23h10_01

2024

Pergament
PERGAMENT 2024 →

Stevan Zahorjević

Gitara

Igor

Almeida Ždrnja

Vokal

Dejan Radovanov

Gitara

Milan Pećanac pećko

Bass Gitara

Kolovrat

Kolovrat

Emil Štrboja

Bubnjevi

Shop

Najpopularnije u ponudi

Booking Form

Contact Us for Booking