Annathema

1983-2024

Ovako je počelo.....

Annathema, bend koji je definisao thrash metal scenu u bivšoj Jugoslaviji,, svoj početak beleži u 1983. godini u Novom Sadu, gradu koji će postati kolevka njihove muzičke revolucije. Bend su osnovali četiri entuzijasta, željna da svojim zvukom ispišu nove stranice u istoriji hevi metala: Vojislav Vilić (Voja Ušar) i Dragan Radojčić (Radoja) na gitarama, Mirko Živković (Žile) na bas gitari, i Miodrag Balaban (Stavra)  za bubnjevima. Sa ovim osnivačkim postavom, Annathema je krenula na putovanje koje će definisati njihov zvuk, identitet i doprinos muzičkoj sceni.

Od samih početaka, Annathema je zračila sirovom energijom i strašću prema muzici koja prelazi granice konvencionalnog. Ipak, njihov rani rad prekinut je trogodišnjom pauzom zbog obaveza prema Jugoslovenskoj Narodnoj Armiji (JNA), uobičajenim preokretom sudbine za mlade ljude u tadašnjoj Jugoslaviji. Ova pauza, iako neplanirana, poslužila je kao period inkubacije, tokom kojeg su se ideje, ambicije i snovi o budućnosti benda kristalizovali.

Prava karijera Annatheme počinje 1986. godine, kada se bend ponovno okuplja s obnovljenom posvećenošću svojoj muzici i viziji. U ovom ključnom periodu, Radoja na ritam gitari, Žile na basu, Stavra na bubnjevima, dopunjeni su Dušanom Uvalićem (Francuzom) na vokalima i Branom (Branislav Vukotić) na solo gitari. Ova postava bila je kratkog veka, jer Brana ubrzo napušta bend, a njegovo mjesto zauzima Milan Vujkov (Vuja), dugogodišnji prijatelj članova grupe. Ovaj sastav demonstrirao je izuzetan potencijal, što je bilo vidljivo kroz pet demo snimaka koji su predstavili svježinu i originalnost Annatheminog zvuka.

Već na samom početku, Annathema je uspela da se izdvoji na lokalnoj sceni, rušeći predrasude i dokazujući da muzička strast može prevazići i najteže prepreke. Krajem 1987. godine, grupa ulazi u studio Barbaro u Bukovcu, gde snimaju šest kompozicija koje će dodatno učvrstiti njihov status na muzičkoj sceni. Njihov zvuk, spoj hard rocka i thrasha, bio je novina na domaćoj sceni, a naredne  godine su provedene u znaku svirki po Vojvodini gde se ističe nezaboravni nastup na YU Metal Attack-u 1989. godine. Nastupajući sa bendovima kao što su Divlje Jagode, Griva, Pergament, Heller i drugi, Annathema je pokazala ne samo što može da stane uz bok najboljima, već i da može da predvodi scenu, ostavljajući publiku u čudu i divljenju.

Kada je Annathema kročila u studio Matrix 1989. godine da snimi svoj prvi album, nije bilo sumnje da će taj korak značiti novu eru kako za bend, tako i za celokupnu metal scenu u regionu. Sa Draganom Radojčićem Radojom na ritam gitari, Mirkom Živkovićem Žiletom na basu, Miodragom Balabanom Stavrom za bubnjevima, Dušanom Uvalićem Francuzom na vokalima i Milanom Vujkovom Vujom na solo gitari, Annathema je bila spremna da zabeleži zvuk koji će odjekivati godinama. Uz Ivicu Vlatkovića kao producenta, njihova muzička vizija dobila je pravi oblik, kreirajući album koji je bio spreman da izazove i oduševi slušaoce.

Izdanje prvog albuma “Annathema” predstavljalo je prekretnicu ne samo za bend, već i za regionalnu rock i metal scenu. Energija i sirovost koju su pesme nosile, uz gitarske rifove koji su sekli kroz tišinu, odmah su privukli pažnju i fanova i kritičara. U recenziji albuma u časopisu Pop Rock (20. septembar 1989) kritičar Branimir Lokner između ostalog piše: “Teme koje obrađuju su iz klasičnih interesnih sfera ovog žanra, gitare su moderne i efektne (seku kao nož, čoveče), a ritam sekcija kao bolji deo benda (bravo, Stavro!) je u svakom slučaju prijatno iznenađenje. Annathema su i u evropskim razmerama sasvim solidni žan- rovski predstavnici, a za sada su ovde jedni od retkih čiji rad vredi posmatrati (i ocenjivati) sa poštovanjem…” A, sarajevski rok kritičar Ognjen Tvrtković, recenziju njihovog prvenca u omladinskom listu Naši dani (br. 988 od 13. oktobra 1989) počinje hvalospevom: “Prva ploča manje poznatog novosadskog sastava predstavlja jedno od najprijatnijih iznenadenja ovogodišnje diskografske produkcije. Već smo od ranije znali da u Novom Sadu, odnos- no u Vojvodini, postoji jaka novometalna rok scena, ali prvenac Annatheme prevazilazi sva očekivanja: to je energičan, visokokaloričan spidmetal koji komotno može u ravninu sa najboljim pokušajima takve vrste i sa ove i sa one strane Atlantika…”

Galerija

Redovna izdanja

R-2462072-1285409927
R-2462072-1285409941
R-3105456-1316007222
R-3105456-1316007299
R-11637897-1519837118-9333
R-5820312-1403595478-5545

    Annathema je želela da njihova muzika govori sama za sebe, bez potrebe za vizuelnim trikovima. Takav pristup samo je dodatno naglasio autentičnost i iskrenost benda u njihovom muzičkom izrazu.

Prvi album “Annathema” bio je više od samo kolekcije pesama; bio je manifest jednog muzičkog pokreta koji je težio da probije granice i izrazi se na autentičan način. Sa svojim jedinstvenim zvukom, Annathema je uspela da osvoji srca slušalaca i da zauvek ostavi trag na muzičkoj sceni, dokazujući da je strast, talent i vizija ono što čini muziku večnom.

Spisak svih izdanja možete naći na sledećem linku:

Empire Of Noise

Nakon što je prvi album “Annathema” postavio visoke standarde i zadobio pozitivne kritike, bend se nije odmarao na lovorikama. Umesto toga, Annathema je krenula u rad na svom drugom albumu, “Empire Of Noise”. Dok se radilo na snimanju albuma desila su se dva značajna nastupa 1990. godine. Prvi je bio na festivalu Tim Rock” u Rumuniji, ge je Annathema  bila jedno od najprijatnijih iznenađenja. O njihovom nastupu novosadski rok poslenik Konstantin Polzović, u časopisu Pop Rock” između ostalog piše: Na drugom bisu Annatheme publika je srušila ogradu i kompletne tribine premestile su se na prostor ispred bine koja je bila visoka 2,5 metra, što nije smetalo da stotinak najvatrenijih počnu da se penju po rampama rasvete, skaču na binu i ruše opremu. Zbog ovoga je ostatak programa otkazan. Drugi značajan nastup u ovoj godine se desio u Ljubljani gde je Annathema svirala kao predgrupa nemačkom sastavu Destruction i dokazala da ne zaostaje za evropskim bendovima istog usmerenja. Ovi nastupi ne samo da su potvrdio kvalitet benda, već su i privukli nove fanove, dalje šireći njihovu popularnost.

Objavljen 1991. godine, “Empire Of Noise” je doveo do daljeg razvoja zvuka benda, uključujući eksperimentisanje sa novim elementima i produbljivanje njihovog muzičkog izraza. Takođe snimljen u studiu Matrix sa Ivicom Vlatkovićem u snimateljskoj stolici, učešće na snimanju albuma bilo je slično kao i kod prvog, sa Stavrom na bubnjevima, Žiletom na bas gitari, Radojom i Vujom na gitarama, i Francuzom na vokalima, dok je producentsku palicu ovaj put držao Zoran Maletić Zox. Umetničko delo naslovne strane kreirao poznati strip crtač Bane Kerac. Album je izdao Explosive Records i štampano je 1000 primeraka ploča i kaseta.

Jedan od ključnih trenutaka ovog albuma bila je obrada pesme “Symptom Of The Universe” od Black Sabbath, koja je snimljena uživo u studiu, demonstrirajući Annatheminu sposobnost da odaje počast svojim uticajima, a da pritom zadrži svoj jedinstveni identitet. Kritičari su ponovo pozitivno reagovali na album, hvaleći njegovu kompleksnost i zrelost. “Empire Of Noise” smatran je jednim od najboljih dela u njihovom žanru na domaćoj sceni, ističući se svojim sirovim energijama i sofisticiranim aranžmanima. Album “Empire Of Noise” nije samo nastavio tamo gde je prvi album stao, već je proširio i produbio muzički izraz Annatheme, čvrsto ih postavljajući kao jedan od vodećih bendova na regionalnoj metal sceni. Njihova sposobnost da se razvijaju i prilagođavaju, dok istovremeno ostaju verni svojim korenima, pokazala je da Annathema nije samo prolazna senzacija, već bend sa stvarnim umetničkim integritetom i vizijom.

Umesto očekivane promotivne turneje posle beogradskog koncerta 1991. grupa prestaje sa redovnim radom. Annathema je prošla kroz turbulentan period koji je obeležen kako internim promenama u bendu, tako i spoljnim faktorima koji su uticali na muzičku scenu u celini. Raspada Jugoslavije i ratova na Balkanu  nisu samo politički i društveno potresli region, već su imali dubok uticaj i na kulturnu i muzičku scenu. Ekonomski problemi, sankcije i opšta nestabilnost otežali su bendovima da nastave sa normalnim radom, što je uticalo i na Annathemu. U tom periodu, aktivnosti benda bile su smanjene. Članovi su se bavili individualnim projektima ili se povukli iz muzičke scene zbog ličnih razloga. Promene u postavi i pauze u radu benda bile su česte, što je otežalo kontinuirano stvaralaštvo i nastupe.

Don’t Go Down

U jesen ’96. u nešto izmenjenom sastavu sastav ponovo počinje sa probama i nastupima Pošto strast prema muzici i želja za stvaranjem nije jenjavala, počeo je rad  na trećem albumu. “Don’t Go Down”, koji je objavljen 1998. godine. Ovaj album predstavljao je povratak korenima, sa klasičnijim hard rock zvukom koji je bio bliži počecima benda, ali sa očuvanjem težine i intenziteta koji su Annathemu krasili.

U procesu snimanja “Don’t Go Down”, postava benda doživela je neke promene. Pored osnovne postave koju su činili Mirko Živković Žile na basu, Miodrag Balaban Stavra na bubnjevima i Dragan Radojčić Radoja na gitari, bendu se pridružio Ljubomir Pejić Ljuba, poznat po radu sa bendom Obojeni Program, koji je na ovom albumu svirao gitaru. Ljuba nije samo doprineo novim bojama zvuka Annatheme, već je kao producent albuma igrao ključnu ulogu u oblikovanju njegovog konačnog zvučnog pečata. Album je snimljen u studiu Mr.Big.

Kritički prijem “Don’t Go Down” bio je pomešan, sa recenzentima koji su pozdravljali povratak benda na scenu i hvalili neke od pesama, ali su isto tako isticali da je album možda previše konzervativan u poređenju sa prethodnim radovima benda. Fanovi su, međutim, bili oduševljeni povratkom Annatheme i njenom sposobnošću da i dalje proizvodi muziku koja odražava njihovu strast i energiju.

Jedan od najznačajnijih nastupa u vezi sa promocijom “Don’t Go Down” bio je koncert u Kameničkom parku, gde je bend imao priliku da ponovo uspostavi kontakt sa svojom publikom i dokaže da i dalje poseduje snagu i harizmu koja ih je učinila popularnim. Njihova izvedba na ovom događaju ostala je upamćena kao snažan povratak i potvrda da Annathema nije izgubila svoju magiju.

Proces snimanja albuma bio je prožet improvizacijama i eksperimentisanjem u studiju, gde se tražio savršen zvuk za svaku pesmu. “Don’t Go Down” možda nije postigao komercijalni uspeh prethodnih albuma, ali je značajan kao dokaz otpornosti i neuništivosti Annatheme, kao i njihove posvećenosti muzici koju vole, nezavisno od vremena i okolnosti koje su ih okruživale. Tokom ovog perioda za kompozicije Loud, Proud, Deaf” i „To Hell And Back” urađeni su spotovi. 
“Don’t Go Down” će biti poslednji album na kojem će zagrmeti glas originalnog pevača Dušana Uvalića Francuza koji je nas je nažalost napustio 2019. godine.

U narednom periodu Annathema je imala dva pevača – Sava Radića i Dragana Stojmenovića Stojmenu, što je, pokazalo se, bila odlična ali kratkotrajna kombinacija, jer su se posle završetka studija Savo i gitarista Igor Koprivica vratili u mesta u kojima žive. Nastupili su na festivalu Exit” 2005. i 2006. godine.

Decibel

Nakon duže pauze, koja je bila ispunjena različitim projektima i ličnim angažmanima članova, Annathema se okupila sa obnovljenim entuzijazmom i jasnom vizijom za svoj četvrti album, “Decibel”. Objavljen 2012. godine, album je bio značajan povratak benda na scenu, sa osveženom postavom i zvukom koji je bio istinski odraz njihovih thrash metal korenima, ali i svedočanstvo njihove muzičke evolucije.

Za “Decibel”, postava Annatheme obuhvatala je Miodraga Balabana Stavru na bubnjevima, Mirka Živkovića Žileta na bas gitari,  Dragan Radojčić Radoja i Marka Milovanovića (ex-Necropolis) na gitarama, te Blaža Vasilić (M.A.D./Goya), poznat kao Blaža Mad, na vokalima, čija je energija i interpretacija dodatno obogatila izražajnost benda.

Produkciju albuma vodio je Snežan Nešković, zvani Sneki, čiji je rad omogućio da se dinamičnost i energija benda autentično prenesu na snimak. Ovaj album kao i prethodni se snimao u studiu Mr. Big. “Decibel” je bio toplo prihvaćen od strane fanova, koji su dugo iščekivali novi materijal, a kritičari su ga hvalili za snagu, agresivnost i sposobnost da istinski dočara duh Annatheme.

Reakcija publike na festivalu Exit” 2012 (Explosive Stage) pokazala je da je reaktiviranje Annatheme bio pravi potez. Energija kojom su izvedene pesme sa “Decibel”, kao i klasični hitovi benda, pokazala je da Annathema i dalje ima mnogo toga da ponudi svojoj publici. Unatoč snažnoj bazi fanova i utemeljenoj reputaciji na sceni, promene u muzičkoj industriji postavile su nove prepreke. Međutim, strast i posvećenost članova Annatheme konačno su urodile plodom kada je album uspešno objavljen, potvrđujući da kvalitet i prava muzika uvek nalaze put do svoje publike.

Ono što još karakteriše Decibel su sjajni gosti na albumu. Boban (Ritam Nereda) je otpevao „Neću da znam“, Đemba (Gunsale) je pomogao u numeri „Lousey Was a Whore“. Buklet i sam dizajn omota, koji zaista podseća i vraća u stare slavne dane metal muzike. Nije se štedelo, 20 stranica bukleta, napisana je i kompletna biografija benda, tu su i propratni tekstovi, fotografije

“Decibel” nije samo označio povratak Annatheme; bio je i svedok njihove sposobnosti da rastu, evoluiraju i ostanu verodostojni svom jedinstvenom zvuku, istovremeno istražujući nove muzičke horizonte. Sa ovim albumom, Annathema je ponovo potvrdila svoje mesto na metal sceni, dokazujući da njihova muzička snaga i relevantnost ostaju nesmanjeni.

In Memoriam Dule Francuz

Annathema 2024

Žestoko, Čvrsto i Metalično....

Danas, Annathema stoji čvrsto sa Miodragom Balabanom Stavrom za bubnjevima, Mirkom Živkovićem Žiletom na bas gitari, Markom Milovanovićem na gitari, uz dodatak novih snaga Nikole Malivuka na gitari i Stefana Stanojevića Kefe na vokalima. Ova postava je spremna da napiše novo poglavlje u već bogatoj istoriji benda.

Annathema nije samo muzički entitet; to je pokret, legenda koja živi i diše kroz svoje fanove i kroz svaku notu koju odsviraju. Pridružite se ovom epu strasti i sile, i budite deo nastavka priče koja sežu dalje od zvuka – to je Annathema, više od metala, to je istorija koja se i dalje piše.